Friday, June 17, 2011

hidup ini~~!!!

assalamualaikum~~~

frenz~~~
hidup kita ini umpama r0da yang berputar dimana sekejap kita di atas dan sekejap kita di bawah.....hidup ini bukannya statik...adakala kita senang,gembira,sedih,duka,riang,tangis,susah.....dan segalanya ini dapat mematangkan kita dan mengajar kita erti kehidupan yang sebenar....andai hidup ini statik mungkin kita tidak akan ke mana-mana.....dan tiada indahnya hidup ini jika tiadanya dugaan dan cabaran....hidup ini juga penuh dengan c0rak.....terpulang kepada kita sebagai hamba di muka bumi ciptaan ILAHI ini untuk menentukan ke mana dan di mana hala tuju atau destinasi yang ingin kita pergi.....andai kita bawa r0da ke arah kiri maka ke kiri lah kita....andai kita bawa r0da itu ke arah kanan maka ke kanan jua lah kehidupan kita dan seandainya kita bijak untuk bawa r0da untuk terus menuju ke destinasi tanpa ke kiri mahupun ke kanan memang indah segalanya kerana tiada liku-liku ataupun cabaran dan rintangan sepanjang perjalanan kita menuju ke destinasi...namun, apakan dayanya...kita hanya insan biasa yang mampu merancang segalanya...memang kita selalu merancang sesuatu itu dengan penuh harapan supaya dapat berjalan dengan lancar...hakikat sebenar, kita hanya mampu merancang dan yang akan tentukannya cuma DIA YANG ESA.....andai DIA telah takdirkan sesuatu dugaan sepanjang perjalanan kita maka kita harus terimanya dengan penuh tabah dan sabar.....sesungguhnya kesabaran itu amat penting di dalam kehidupan kita seharian.....andai DIA telah takdirkan apa yang dirancang oleh hambanya itu tidak ada hasilnya maka belajar lah menerima hakikat.....mungkin ada sesuatu yang lebih indah yg telah di takdirkan oleh DIA....ingat~!!! ALLAH itu maha adil.....dan maha bijaksana~!!! DIA menguji kita kerana DIA tahu kita mampu untuk mengharungi segala dugaan yang telah ditentukannya.....mungkin kadang-kadang kita merungut kerana kita sedih apabila setiap yang dirancang tidak mengikut kehendak kita.....

ye,saya tahu kita hanya manusia biasa.....saya juga begitu.....frenz~~~ saya juga selalu diuji dengan pelbagai cabaran..ini mungkin kerana ada kalanya saya alpa dengan kehidupan....saya juga kadangkala lemah untuk menghadapi cabaran....saya hanya mampu menangis sehinggakan saya betul-betul lemah.....saya juga ada kekurangannya....sekiranya saya ada masalah walaupun kecil tapi saya tidak dapat untuk selesaikannya memang mudah untuk saya jatuh sakit....makan saya abaikan...orang sekeliling juga saya abaikan......


No comments:

 
© IeykaShahidan