Friday, August 3, 2012

Kahwin Muda Lebih Baik Dari Bercouple !




“Barang siapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda, maka menangislah syaitan. Dan ia (syaitan) mengeluh, “Aduh celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku.” HR. Ibnu ‘Addi.

               Sejak kebelakangan nie ramai juga rasanya yang kahwin muda . Umur baru 20 tahun dah berkahwin . Yang paling muda baru-baru nie umur 14 tahun dan pasangan dia pula 16 tahun . Masih sekolah tu beb ! Masih bawah umur pulak tu . Mula ramai yang pelik macam mana boleh kahwin . Alahai ! nak pelik kenapa ? Pergi je mahkamah minta kebenaran dah lulus boleh kahwin . 
               Kalau sebut kahwin muda ni mesti akan ada yang bangkang . Mula la berhimpun di kedai kopi buka topik hangat . Sana sini kecoh gatalnya budak tu kahwin awal . Gediknya budak tu nak kahwin . Yang lebih sadis lagi ada juga mulut macam longkang cakap eleh , confirm tak lama . Kahwin banyak dugaan orang muda macam dia mana boleh handle . Hai , kakak , abang , pak cik , mak cik dan segala jenis mak atau bapak . Kahwin muda ke kahwin tua ke selagi nama manusia selagi tu juga kita diuji . Dah menjadi tanggungjawab syaitan nak hasut manusia .
                Semestinya ramai yang beranggapan remaja yang berusia kurang daripada 20 tahun ni masih mentah dalam mengharungi liku-liku kehidupan sebagai pasangan suami isteri . Ada pula yang anggap baru setahun jagung umur dah nak kahwin . Itu la hakikat manusia zaman sekarang . Bila dunia penuh dengan maksiat cakap dan maki macam-macam . Bila remaja tu sendiri fikir nak kahwin tak nak bagi pula . Macam mana tu ? Kalau zaman dulu boleh je mak-mak or bapak kita kahwin muda . Itu belum masuk zaman nenek moyang lagi . Entah umur berapa la dah kahwin . 
               Biar jela kalau ada anak-anak remaja nak berkahwin muda pun . At least terlepas dari godaan syaitan nak melakukan maksiat . Kes-kes kena tangkap khalwat atau kes buang bayi pun mungkin boleh berkurang bila dah muda mudi kahwin awal . Macam mana dorang nak handle rumah tangga dorang tu biar je dorang sendiri yang fikir dan kita patut doakan kebahagiaan dorang bukannya nak kritik macam-macam . 


“Wahai pemuda(belia) sesiapa yang mampu dikalangan kamu untuk (berjima) maka berkahwinlah, Sesunguhnya ia menundukkan pandangan kamu, memelihara kemaluan mu(kehormatan) dan bagi sesiapa dikalangan kamu yang tidak mampu dengannya adalah dengan berpuasa. Sesungguhnya ia adalah pencegahnya”

 


Hujah yang mengalakkan kahwin segera awal boleh dikeluarkan dari dalil-dalil berikut:

وأنكحوا الأيامى منكم والصالحين من عبادكم وامائكم ان يكونوا فقراءيغنهم الله من فضله والله واسع عليم

Maksud firman Allah swt: “Dan kahwinlah orang-orang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin,Allah swt akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui”.

Al-Qurtubi menafsirkan ayat tersebut dengan menyarankan kepada penjaga agar memberikan kemudahan dan bantuan untuk melaksanakan perkahwinan mereka.

Arahan “kahwinlah” menunujukan mereka yang mempunyai kuasa dalam memberikan arahan. Tanggungjawab ini tepikul kepada penjaga sama ada lelaki atau wanita.

Janganlah sampai takutkan kemiskinan maka pihak yang dipertanggungjawabkan sangup menghalang anak jagaannya daripada berkahwin .Tidak sepatutnya bagi seseorang yang beriman dengan Allah swt meletakkan ketakutan sebegini kerana ia bukanlah merupakan suatu asas yang kukuh.

Dari Abu Hurairah r.a bersabda Rasulullah s.a.w: “Apabila meminang seorang lelaki yang kau redhai Agamanya,akhlaknya dan amanahnya maka kahwinkanlah ia,jika tidak dilakukan, terjadilah ia fitnah dan kerosakan yang meluas”.(at-Tirmizi)

Jelas baginda menganjurkan kepada penjaga agar kahwinkan anak mereka dengan lelaki yang mempunyai agama, akhlak, amanah. Ini kerana sifat tersebutlah yang menjamin sesuatu keluarga itu bahagia. Ada pun meletakkan syarat-syarat tambahan di takuti memberatkan bagi jagaannya mencari jodoh seterusnya mebawa fitnah kerosakan di dalam masyarakat.

Dari Ali r.a sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda : “ Tiga perkara jangan kau tangguhkan, Solat apabila tiba waktunya, Mayat apabila sampai, dan Bujang yang ditemukan sekufunya”.

Dari fatimah binti Qais , Sesungguhnya Rasulullah saw telah megarahkannya mengahwini Usamah bin Zaid pada ketika itu berusia belum menjangkau 16 tahun. Nikahlah kamu akan Usamah bin Zaid” Maka aku enggan. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda “Nikahlah dengan Usamah bin Zaid”. Maka aku nikahinya. Maka Allah swt telah memberikan kebaikan kelapangan(Riwayat muslim)

Dari saidina Umar bin al-Khattab r.a sesungguhnya telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, Janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Jelas pada kita bahawa Nabi telah memberi garis panduan yang jelas kepada kita. Dan Nabi juga memahami keinginan remaja apatah lagi dengan nafsu yang kuat. Nabi memberi kaedah seperti puasa. Dengan berpuasa dapat menahan dari seseorang dari mengikut hawa nafsu. Seperti pepatah “Nasfu kamu jika tidak disibukkan dengan Allah maka ia akan mennyibukkan dirimu dengan perkara-perkara batil”. Dengan itu jelas bahawa perkahwinan di usia muda adalah satu rahmat kebaikan dan dapat menyelamatkan seseorang itu dari fitnah dan maksiat. Antara-antara kelebihan-kelebihan perkahwinan awal adalah mendekatkan diri kepada Allah swt dan agama. Adalah ibadat dan sempurna ibadat dengan berkahwin, menjaga dan menyelamatkan hubungan sesorang itu dengan ikatan yang sah dapat melahirkan zuriat dan keturunan yang baik, menjaga dari hilangnya kemanisan perkahwinan itu, masa dengan pasangan adalah lebih dan dapat merancang dengan baik, budaya “ bercouple” ketika kahwin adalah terbaik.






p/s : Kahwin muda lebih baik dari bercouple ! So , jom kahwin . . hehe



4 comments:

umishahirah. said...

bila nak kawin? hikhihik. jangan lupa pos kad dekat umi ye ye yee?? hihihi

Miss Fifi said...

kahwin.bukan tentang masa,sebab kita akan kahwin juga pada masa yang telah ditetapkan-Nya.it's all about our preparation.bersediakah kita sbnrnya :)

Cik Farz said...

@Miss Fifi yes.. agak setuju ngn @Miss Fifi.. sudah bersediakah?? hehe :)

Dj Mist96 said...

saya nak jugaka tapi mesti di leter 24 jam..and mesti ada yg mengata kaw2 pnya

 
© IeykaShahidan