Friday, July 19, 2013

Project .

Assalamualaikum . .


            Bulan 6 yang lepas tamat sudah sesi pembelajaran aku selama 3 tahun di UMT . Dalam suka duka terpahat satu lagi memori dimana aku sendiri tidak menjangkakan bahawa aku mampu untuk berdepan dengan satu projek . For sure , kebanyakan student final year pasti akan berdepan dengan satu project . 

"Identification and Quantification of Heavy Metal in Henna Dye"

            Tuuu dia aku punya tajuk project . Bermula dari minggu pertama aku berada di semester 6 sehinggalah berakhirnya pembentangan akhir projek nie . Masa mula-mula fikir tentang tajuk dan apa yang nak dilakukan banyak jugak la aku cari sana cari sini , bergaduh sana bergaduh sini . Dan akhirnya atas kerjasama Muhammad Nabil akhirnya aku setuju untuk menerima idea yang diberikan oleh beliau pada aku . 

            Alhamdulillah , berkat doa dan restu ibu bapa aku finally aku berjaya siapkan jugak projek nie dalam jangka masa yang telah ditetapkan iaitu kurang dari 5 bulan . Dasyat kan ! Orang lain buat projek ambil masa setahun tapi aku setengah tahun pun tak sampai . Apa pun ini semua hasil kerjasama dan pertolongan labmate aku Nur Hamizah . Dia yang sentiasa bantu aku dalam projek nie . Akhirnya terhasillah projek yang tidak disangkakan ini . 

      First presentation , Miza yang bentangkan . Masa tu kami diberikan tugasan untuk membentangkan mengenai pengenalan projek, kaedah yang digunakan , jadual dan planning kami sepanjang projek ini dijalankan . Ikutkan masa tu kami dah pun siapkan projek kami dan sudah mendapat result . Tapi hasil perbincangan kami berdua , akhirnya kami sepakat untuk tidak memasukkan data sepenuhnya di dalam perbentangan pada kali pertama ini . 

            After first presentation , bermulalah episod menyiapkan thesis . Perghh ! sekali lagi cabaran yang sangat tidak diduga . Thesis satu pengalaman yang sangat luar biasa . Dengan final yang kian menjelang tiba , akhirnya thesis aku tergendala seketika . Aishhh , kena fokus exam dulu la . 

          Lepas saja sehari tamat exam , bermula pula episod pembentangan . Dan kali ini aku pula yang jadi presenter . Uishhh , cuak tu tak payah nak cakap la kan . Penat exam pun belum habis , terpaksa pula berdepan dengan pembentangan akhir nie . Sekali lagi tak tidur malam . Dan hasilnya hormon aku tak stabil . But , alhamdulillah segala pengorbanan aku ternyata tak merugikan . Aku dah buat sehabis baik dan aku harapkan agar result aku semester nie lebih baik dari sebelum nie . Aminnn ~ 


 
© IeykaShahidan