Friday, August 2, 2013

Setahun Berlalu .


Bila tengok gambar , macam-macam la orang cakap . Eee , seramnya ! Eee , sakitnya ! Eee , erkkk ! Okay , orang yang kena dengan tabah boleh lagi tahan dan senyum walaupun sakit tahap kritikal . Bertahan la sebab malu kalau nangis kat tempat kerja . Jatuh saham ok . haha . No la , tak rasa nak menangis pun masa kena tu . Sebab kena tu dalam keadaan terkejut mana la nak rasa sakit . 
Tapi bila lepas kena tu tengok tangan mula rasa panas dan pedih . Sebenarnya gambar atas tu gambar tangan aku sendiri . Terkena air panas masa buat test "Ammoniacal Nitrogen on Wastewater Treatment" dekat tempat praktikal dulu . Aku tak perasan sebenarnya air dalam instrument tu overload . Bawah nie instrument yang aku pakai . 

Haa , itu la instrument dia . Nak jadikan cerita aku dengan slumber terus cabut yang kelalang panjang tu . Bukan conical flask ye . Yang panjang tu . Dah la air jernih dan overload mana nak nampak dah air tu takat mana . Bila cabut terus melimpah-limpah bagaikan cocoa melimpah ke ladang gandum . Bila dah kena aku terus terkejut dan cepat-cepat cari pili air . Buka air laju2 sebab dah panas dan pedih kat tangan . 
Mula niat nak sembunyi je dari pengetahuan orang . Last-last ada seorang chemist nie, perasan terus dia pergi cari ubat gigi dan bagi aku sapu . Bila sorang dah tahu mula la merebak dan akhirnya manager dapat tahu terus suruh abang chemist pergi bawa aku ke klinik . Aishhh ! Ku sangkakan dapat MC tapi tak pun . MC sendiri je chemist yang incharge aku bagi . Dia tak bagi aku buat kerja tapi aku nak buat jugak sebab bosan . 
Hari-hari pergi kerja ada saja akan tanya keadaan aku . Rasa terjaga seketika masa tu . Ramai yang perihatin . Haha . Dalam masa yang sama ada la yang gurau cakap kurang hantaran , lekat parut kekal . Tapi hasilnya sekarang , takde parut pun kat tangan aku . Tengok takde cacat cela pun kat tangan kanan aku . Alhamdulillah , takde parut . Senangnya je tak nak ada parut , masa luka tak kering lagi jangan makan benda berkicap . Itu saja ! 
Tak sangka masa berlalu kejap sangat . Dah setahun berlalu . Tapi aku rasa macam semalam je benda nie jadi kat aku . Semua tu pengalaman yang aku tak boleh lupakan . Dan dari situ aku belajar baiki kesilapan aku . Harap suatu hari nanti aku berpeluang untuk jadi chemist yang hebat .


No comments:

 
© IeykaShahidan