Thursday, January 30, 2014

❤ Driving School Dan Lesen Memandu

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Assalamualaikum..

"Umur dah 22 tahun baru nak buat lesen memandu. Lambat la kau nie". Itu la apa yang orang cakap dekat aku bila aku kata nak balik Kedah buat lesen. Ada jugak la yang perli-perli cakap "eh, kau takde lesen memang tak boleh jalan merata kat kampung". Huh! Do I care? Ada lesen ke takde ke bagi aku sama je. Memang dah sejak azali jenis tak suka merayap tanpa tujuan. Kalau keluar pun dengan family gitu. Oh! perempuan melayu terakhir kataku! :P 

Sepanjang nak belajar memandu nie banyak jugak la aku kena tempuh. Lebih2 lagi tahap migrain aku ni. Aishh! Seksa dan azab ok. Awal2 dulu pergi driving school balik je sure migrain. Seharian la kan sakitnya. Dah semakin penghujung dah biasa so ok la. Takde masalah lagi. Plus minus pulak dengan pemakanan dan rehat yang cukup. 

Location : Pusat Latihan Memandu KP SDN.BHD

Haa? kat sini la aku belajar memandu. Dari tak tahu apa langsung sampai dapat lesen. Pengalaman memang best. Cikgu pun okay la kan. Tapi bab cikgu gatal tu normal la. Semua tempat sama je. Tanya la pusat memandu mana sekali pun pasti ada. Depends pada diri kita jela nak melayan tu macam mana. Kalau dah kita pun gedik sama memang tergedik la semuanya. 

Aku daftar lesen dari penghujung bulan oktober 2013. Lepas dapat L aku slumber relax lepak je dekat rumah. 2 minggu lebih jugak la kan lepak kat rumah. Lepas dah 2 minggu puas melepak baru la gigih nak siapkan lesen. Pertengahan bulan 12 baru la aku pergi teruskan untuk lesen P pulak. Dalam seminggu tu non-stop aku pergi driving school. Sebelum Krismas aku dah setel sampai la JPJ.


Masa JPJ test tu tak payah cakap la. Cuak, gelabah semua ada la masa tu. Pukul 9am aku buat test motor dulu. Kena plak orang kedua dan pertama perempuan. Gila kau! Kesilapan yang aku dah buat. Elok sampai penghujung TITI kecik tu kaki right side jatuh. Ngam2 sebelah JPJ pantau. Arghh! Sudah. Dalam hati dah fikir dah. Memang FAIL la aku. Tapi macam mana pun teruskan jela sampai la habis. Dah habis naik pergi dekat JPJ untuk ambik slip result test. Tangan tengah gigil bagai tengok slip. Pergh! rezeki aku. Abang JPJ bagi aku LULUS. Alhamdulillah. Tapi benda tu tetap menghantui fikiran aku sampai sekarang. Malu Hokeyhhh jatuh kaki tu. 


Selesai motor terus aku pergi daftar untuk buat test kereta plak. Ohoii! Dapat giliran orang paling last. Bapak la! Aku pun tak tahu nak relax dulu ke nak apa. Sebab dalam hati dah gelabah fikirkan nasib aku kalau naik bukit. Gambar atas bukan gambar tempat kejadian sebenar ok. Copy from google image je. Hehe! 2x jugak la jawabnya aku naik bukit tu. Then dah lepas bukit terus g parking site. Again! Aku lupa step pusing stereng kat mana. Nasib la masa tu boleh kawal perasaan dan cuba ingat balik. Thanks jugak kat cikgu yang datang tolong ingatkan. Hehe! 


Okay, sesi parking site dah setel terus plak pergi jalan raya. Aku dapat tester perempuan. Orang kata kalau dapat perempuan susah nak lulus. Sebab cerewet. Okay! Aku dah prepare mental dan fizikal. Sebelum masuk kereta tu aku dah siap2 jampi dan doa supaya lembutkan hati. Haha! So, selesai jalan raya dapat la surat cinta. Alhamdulillah LULUS! Now, aku dah ada lesen P. Tapi sayangnya nak drive kereta aku takut lagi. Kena belajar lebih lagi lepas nie. 

Total aku buat lesen RM9++. Aku tak ingat dah jumlah yang tepat. Motor dan kereta complete. Dua2 dah lulus so, tak perlu aku nak melabur duit extra nak ambik test lagi. Alhamdulillah! Allah dah permudahkan urusan aku. :D Orang cakap kalau ada lesen mesti nak je naik moto or kereta g jalan. Aku dapat memang duduk rumah je. Xg jalan mana pun. Tarikh aku dapat lesen ngam2 awal tahun. 2 Januari 2014. Sambut new year dengan lesen baru gitu. 

No comments:

 
© IeykaShahidan