Friday, July 13, 2012

Curang ? Lelaki Ke Perempuan Yang Salah .

 

             Dalam percintaan semestinya kita mengharapkan yang sempurna dan 100% kesetiaan yang ada dalam diri pasangan kita . Kebiasaannya , awal percintaan semuanya indah dan sempurna . Dilayan dengan baik tapi bila dah semakin lama semakin hambar . Baik lelaki mahupun perempuan . Kalau lelaki pulak pantang nampak perempuan cantik mula la nak gatal . Kalau perempuan pantang kena ayat sikit dengan lelaki mula la cair . Jangan kata pasangan couple je yang ada kes curang-curang ini . Pasangan yang dah kahwin pun ada jugak yang lagi dasyat kes curangnya . Banyak dah dalam surat khabar cerita pasal kes isteri curang la suami curang la . Kalau yang kes suami curang tu kurang la sikit nak kecohkan sebabnya dah jadi hak lelaki boleh berkahwin empat . Bila isteri buat perangai mula la kecoh satu dunia . Banyak benda yang kita boleh tengok bila nak tahu sama ada pasangan kita tu curang atau tidak . 

        1. Berubah Sikap 
Perkara pertama yang kita dapat kesan bila si dia mula berubah sikap . Mungkin dulu si dia sangat mesra dengan kita . Bukan susah pun kalau nak kesan sayang dia hambar dengan kita atau tidak . Biasanya orang yang yang kena tu akan rasai semuanya . Tambah pulak kalau dah kenal lama , lagi senang dan cepat kita nak tahu dia berubah atau tidak . Kalau dulu rajin SMS dan cepat bila balas SMS tapi sekarang bukan main susah lagi nak tunggu dia SMS kita . Bila SMS pulak mesti bahasanya dah lain macam mula-mula kenal dulu . Erti kata lain dah tak semesra dulu . Nak kata bosan ke apa entah la kan . Hanya orang tu sendiri je yang tahu .
2. Telefon bimbitnya asyik waiting,tidak berjawab atau terus mati
Kalau dulu kita call mesti laju je dia jawab tapi bila sekarang bukan main susah lagi dia nak jawab panggilan kita . Kadang-kadang tu terus dia matikan je phone dia . Kita nie dah sah-sah la sakit hati kan bila orang yang kita sayang bukan main susah lagi nak jawab phone kita tu . Dah tu , bila jawab pulak gaya bahasa dan gaya cakap dia dengan kita mesti dah lain . Kalau dulu pijak semut pun tak mati  . Lemah lembut dan dan manja je bila cakap dengan kita . Kalau kita dah biasa dengan dia pasti kita boleh perasan setiap perubahan dari gaya bahasa dia mahupun tingkah laku dia sendiri .
3. Marah apabila anda bertanya aktivitinya
Sebagai kekasih mesti kita nak tahu kan apa yang dia buat satu hari tu kan . Tapi bukan bermaksud nak sibuk atau control hidup dia . Kadang-kadang kita cuma nak tahu apa yang dia dah buat . Tak salah pun kalau kita berkongsi cerita . Tapi , kalau dah kita tanya dia marah-marah mesti ada sebab yang tersembunyi kenapa dia perlu marah . Kalau dia kata kita tak ada hak nak tahu so , kita ada hak untuk sangsi dengan dia . Beware !  
4. Menjadikan Isu Kecil Menjadi Masalah Yang Besar
Orang yang ingin beralih arah dalam percintaan biasanya menjadikan isu-isu kecil dalam perhubungan sebagai isu atau masalah yang besar. Kenapa? Mungkin kerana ia ingin menjadikan isu itu kononnya sebagai alasan mengapa dia mahu putuskan hubungan dengan anda, walhal bukanlah sebesar mana permasalahannya.
5. Sering Mencari Alasan
Dia semakin lama semakin banyak bagi alasan . Alasan yang biasa digunakan penat dan perlu kan rehat . Tapi , tak akan la sampai bila cuti pun penat jugak . Nak rehat sampai bila la agaknya ye . Kadang-kadang alasn yang diberikan buat kita rasa macam dia nie saja cari alasan untuk tidak bersama kita . Memang bahaya kalau ada pasangan kita nie selalu cari alasan . Kalau penat time kerja tu lain la masalah nya kan . Ini kalau dah time cuti pun nak penat agaknya apa la yang dia buat eh ? 
6. Alasan Yang Tak Munasabah
Dia mungkin berterus terang, bahawa dia tidak ingin meneruskan hubungan percintaan. Walau apa pun alasannya, biasanya dia tidak akan jujur dengan anda bahawa dia sedang mencintai orang lain. Jika antara alasan yang diberikan agak tidak munasabah seperti “mungkin bukan jodoh kita”, “awak terlalu baik untuk saya”, nasihat saya, berhati-hatilah, anda mungkin ditipu oleh dirinya yang curang!
7. Tidak membenarkan anda memegang atau membelek telefon bimbitnya.
Sudah tabiat pasangan bercinta, suka membelek-belek telefon bimbit pasangannya. Jika si dia jujur dan ikhlas dengan anda, sudah pasti dia membenarkan anda melihat kandungan memori telefon bimbitnya samada SMS, nama pemanggil, simpanan nombor telefon dan sebagainya. Dia tidak akan berasa takut atau bimbang kerana kejujurannya pada anda.Namun, sekiranya dia berkeras tidak mahu anda membelek telefon bimbitnya, anda patut mencurigainya kerana kemungkinan dia menyimpan nombor telefon atau SMS teman wanita lain. Dia tidak mahu anda melihat kandungan telefon bimbitnya kerana takut rahsia kecurangannya terbongkar.

No comments:

 
© IeykaShahidan