Saturday, July 21, 2012

Kenangan .


" Ya Allah, lenyapkanlah dukacita kami, hilangkanlah kesedihan kami, dan halaulah keresahan dari jiwa kami"

              Kenangan ? Mampukah kita melupakan sebuah kenangan yang terukir baik yang indah mahupun yang pahit bagi kita . Bukan suatu yang mudah untuk melupakan kenangan dengan sepenuhnya . Mungkin dari luaran kita lihat seorang itu ceria di hari-harinya . Tapi , di dalamnya siapa tahu isi hati dan belenggu yang ditanggung olehnya sendirian . Andai dia meluahkan isi hatinya tapi belum tentu dia mampu untuk melawan gelora hati dalam mengingati sesuatu yang pernah terjadi dalam hidupnya .

               Pelbagai cara telah dicuba untuk lenyapkan apa yang telah terjadi . Tapi satu persatu peristiwa ataupun kenangan berlegar-legar di minda . Segala gambar mahupun barang yang kononnya dulu menjadi peneman setia dinihari tapi setelah kenangan itu bertukar menjadi pahit segalanya terpaksa kita hapuskan . Bukan kerana membenci tapi kerana ingin memberi ruang di hati untuk melupakan kenangan yang terukir .

               Yang sering terjadi pada seorang insan yang bergelar wanita . Almaklum la , hati kaum hawa nie lembut dan mudah tersentuh . Bila dah suatu peristiwa terjadi memang mudah la hati dia tersentuh . Tapi , yang menariknya bila kaum hawa kecewa hanya sementara . Setelah puas kecewa dia akan kembali tabah . Dan masa tu segala kenangan yang ada seolah-olah tiada erti lagi baginya .


               Berbeza pula dengan kaum adam kerana kaum adam dikenali dengan sifat egonya yang terlalu tinggi . Memang mereka gembira disaat mengecewakan kaum hawa tapi percayalah setelah mereka puas berasa gembira mereka akan mula mencari hati yang dikecewakan . Dan masa tu , barulah mereka tahu betapa sakit dan kecewanya kaum hawa bila disakiti . Sesal pun sudah tidak berguna . Kenangan yang dulu dicipta dan dilenyapkan dengan tanpa rela akhirnya memakan diri . Satu persatu datang silih berganti tanpa diundang . 


‎"Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati..." ♥

No comments:

 
© IeykaShahidan