Sunday, November 17, 2013

❤ Online Business ❤



Online bisnes . Bila dengar memang macam mudah je rasa . Duduk depan laptop , ada internet semua kerja jalan . Promote sana promote sini cari customer . Kerja mudah kan ? Sangat la ~ Terrr ! Aku yang menanggung sensorang nie ponat ooo . Tambah pulak , aku buat benda nie dalam masa yang sama aku full time student . Oh my ! Degree belum habis . Satu sem lagi nak mengadap buku2 ilmiah .

Nak jadikan cerita , masa tiga tahun yang lepas . Masa tu baru 19 tahun . Wah ! Remaja gitu . For sure , sekarang pun remaja jugak ok . Masa tu , aku tengah cuti semester 4 bulan . Lama ooo ! Duduk rumah tetiba terfikir apa nak buat nie . Nak keluar cari kerja tak boleh sebab takde transport aka lesen xdo haa ! Berhari2 aku ngadap laptop online sana online sini , tetiba terkeluar ilham nak buat bisnes . So , aku pun mula la cari senarai pemborong .

Dah dapat senarai pemborong semua aku survey pulak harga dan kualiti . Yang paling penting trusted wholesaler la . Takut jugak masa tu . Yela , first time nak buat bisnes . Keluar modal sendiri semua . Aku mula borong shawl . Masa tu semua tengah sibuk pakai pashmina . Aku pun apa lagi ambik kesempatan la kan .

First batch , alhamdulillah semua shawl yang aku borong tu habis dijual . Keuntungan boleh la setakat nak beli KFC . Ohoii ! Lapaq KFC baq hang ! Dah habis 1st batch aku try plak second batch . Borong pashmina dengan chiffon shawl . Kali nie tak sempat pulak nak habis gara2 aku dah naik semester . Aku promote kat member jela sampai licin . Hehe !

Dan sekarang ...

After 3 years , aku dah kembali dengan bisnes nie . Alhamdulillah , aku perbanyakkan pilihan . Ada baju kurung , dress , peplum , shawl . Dengan duit bisnes yang aku dapat tu sekarang aku dah boleh buat lesen motor dan kereta sekali gus . 1k ooo nak buat lesen pun . adoii ! Susah payah jugak la siang malam cari duit . Now , aku paham susah payah cari duit .

No comments:

 
© IeykaShahidan