Thursday, July 26, 2012

Angkat ?

            Angkat ? Apa yang angkatnya ni . Sebenarnya nak bercerita pasal tradisi adik angkat , abang angkat , kakak angkat dan segala jenis angkat lagi . Kalau angkat yang diiktiraf tak pe . Ini aku nak cerita pasal tradisi angkat yang tak di iktiraf . Maksud yang aku cuba sampai kan tradisi angkat yang jenis gatal-gatal pergi cakap " saya nak awak jadi adik, abang or kakak angkat saya boleh ?" Alahai ~ Zaman sekolah dulu ramai je yang nak berangkat-angkat nie . Tak paham betul aku ! Kalau setakat sorang je tak pe . Ini tak , kalau tengok yang cun-cun semua nak di jadikan angkat . Kenal sehari dua dah mula nak berangkat-angkat . 
            Sumpah meluat gila kalau yang jenis suka sangat nak berangkat-angkat nie . Menyampah ! Kalau angkat tu beza umur 3 or 4 tahun tak pe . Tak la rasa menyampah sangat kalau dengar yang adik angkat perempuan tu panggil abang dan yang adik angkat laki pulak panggil kakak . Memang tu pun gelaran yang sesuai bila umur beza lebih dari kita . Yang aku menyampahnya bila beza umur setahun je dah sibuk sangat nak berangkat . Eee ~ melungai aku dengar panggil abang . Dah tu siap nak rindu-rindu bagai . Sumbat dengan belacan baru tau . 
            Yang paling menyampahnya bila dah berangkat layannya macam bini . Itu nak jaga ini nak jaga . Cuba kalau dengan adik kandung sendiri ada dia nak jaga sampai macam tu . Sumpah tak la kan . Kalau berangkat semua boleh . Jaga tu aishhh ~ Tak payah cakap la nak pergi toilet pun nak kena mesej "abang , adik nak pergi toilet kejap eh" tak pun " Adik , abang nak keluar kejap eh " . Semua benda nak bagitahu . Kalau dengan adik kandung sendiri "lantak la aku nak pergi mana pun" . Heyyy ! Aku boh penampaq jugak kalau ada yang berangkat-angkat nie . Menyampah kot ! Dah la semua benda nak report . Mesej pulak 24 jam 7hari seminggu . Kira tak lekang la phone tu dengan tangan . Kalau boleh mandi pun nak mesej jugak . 
            Bukannya salah pun kalau nak berangkat-angkat tapi agak-agak la kan . Tak kan la nak berangkat sampai ramai-ramai ? Aku pun ada juga abang angkat . Tapi setakat sorang tu je abang angkat yang aku ada  . Abang angkat yang tak di iktiraf . Kalau abang angkat di iktiraf aku ada sorang . Umur sama baya ! Damn ~ Di iktiraf angkat sebab dengan mak bapak dia sekali di jadi kan angkat . Family dia jadi kan aku nie keluarga angkat dia . Haa , kalau yang jenis ni aku tak kisah . Yang aku kisah angkat yang tak di iktiraf . Aku cukup pantang ! Aku dengan abang angkat aku yang sorang tu tak macam orang lain ok . 
            Bukan aku nak larang berangkat-angkat . Macam aku bagitahu awal-awal tadi , jangan over sangat kalau nak berangkat . Aku dengan abang angkat aku nie berangkat-angkat dah 6 tahun pun since aku form 4 . Dia sorang je abang angkat yang aku ada . Seriously , aku memang jarang contact dengan dia . Jumpa pun tak pernah . Beza umur aku dengan dia 3 tahun . Layak la aku panggil dia abang . Tak la aku rasa geli kan nak panggil abang . Biasa bila tanya orang lain berapa banyak angkat yang kau ada . Puas la dia nak mengira angkat yang dia ada . Yang jenis berangkat-angkat ramai nie memang aku menyampah . Bermasalah kot !
            Bermasalahnya bukan apa . Kalau yang jenis berangkat ramai nie bila dah ada boyfriend or girlfriend mesti akan ada masalah . Mana tak nya nanti nak dilayan angkat lagi nak layan kekasih hati lagi . Angkat tu pula dah la keliling pinggang . Kalau kena yang jenis boleh masuk dengan kekasih hati dan jantung kita tak pe . Yang jenis tak boleh nak masuk tu yang paling aku benci . Dah pandai sangat berangkat-angkat dengan kekasih kita sepatutnya dengan kita pun kena la hormat dan anggap macam kakak or abang dia jugak . Ini tak pakwe or makwe kita dia nak dengan kita buat sombong siput ! Dafuq !

p/s : mana yang jenis berangkat-angkat banyak tu sedar diri la ye . Paham balik konsep angkat tu apa . Jangan tengok comel sikit nak jadikan adik angkat . Tengok handsome nak jadikan abang angkat . Kurang kasih sayang kalau jenis ni . Dari berangkat-angkat tu buat awek or pakwe je senang . Tak pun buat bini lagi ok . Tak la menyampah aku tengok ! 

2 comments:

Unknown said...

Hahahahha.. SApa la abng angkt tue kan...

ieyka_shahidan said...

@Lah Bullah haha , abg nie la boleh lak dk tya ~ u're my only one abg angkat lorh !

 
© IeykaShahidan