Wednesday, January 30, 2013

Inna Ma'al 'usri yusra . .

Assalamualaikum. . 


Semalam , chatting dengan nabil . Seorang kawan yang selalu berleter sekiranya aku malas baca buku . Aku malas belajar . Dan akan  membebel tanpa henti sekiranya aku tidak memberi salam apabila menjawab atau membuat panggilan . Setiap hari ada saja benda yang nak dibebelkan dia . Serious ! Tapi , benda tu yang buat aku matang dan baiki setiap kekurangan yang ada dalam diri aku nie . Thanks ! 

Tapi lain sikit semalam . Dah terbalik sedikit sesi membebel yang dijalankan . Start dari awal chatting sampai ke sudah aku yang membebel . Oh ! Adakah simptom datang bulan . Tidak , okay ! Semua nie berlaku sebab semalam dia mintak pendapat tentang nak sambung belajar . Aku bukan tak sokong dia nak sambung belajar tapi aku rasa macam sedikit buang masa . Puas aku cari ayat supaya tak jatuhkan semangat dia semalam . Aku tak nak mental dia down kalau aku tersalah cakap . 

Bla . Bla . Bla . Aku penat dan mengantuk yang teramat sangat ! Tapi , aku gagahkan mata aku dan jari jemari aku beserta akal fikiran aku untuk terus mencari idea untuk memberi nasihat . Totally , mental dia dah mula down dan aku mula perasan tentang tu . Dia pun macam dah bengang sikit dengan aku . Dikatanya aku macam tak bagi semangat . Okay ! Tarik nafas dalam2 kemudian aku pun apa lagi mulakan la speed bebelan aku .

Nak keluarkan segala hadis atau ayat al-quran macam dia bukan dekat aku sebelum nie semestinya aku tidak mampu . Bacaan aku pun tergagap-gagap apatah lagi nak mengeluarkan hadis mahupun ayat al-quran . So , aku gunakan semula kata-kata yang dia pernah nasihati aku sebelum nie diwaktu aku tekanan belajar . Finally , dia kembali bersemangat untuk mencari kerja dan melupakan seketika niat dia untuk sambung belajar .

Apa yang aku cadang supaya dia berusaha untuk mencari kerja , dan bersabar menanti jawapan , dalam masa yang sama aku minta supaya dia tidak berhenti untuk berdoa supaya Allah memudahkan segala urusannya . Aku yakin dia bukan tak mampu untuk mendapat kerja yang hebat . Ini kerana aku lihat karier dia sebelum ini . Dari satu pekerjaan ke satu pekerjaan . Setiap pekerjaan yang pernah dilakukannya sangat hebat . 

Last pekerjaan dia , manager PIZZA ! Manager PIZZA tu ? Tapi dia tak fikir panjang terus berhenti semata-mata nak buat bisnes dengan kawan dia . Sekarang kawan dia sendiri menipu duit dia . Itulah kawan makan kawan namanya . Soal tu biarlah dorang berdua yang selesaikan . Aku tak ambil tahu sangat . Aku cuba kaitkan tindakan dia berhenti kerja dengan situasi dia semalam . Aku cakap dia tak bersabar dan tak bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan . Dia paham apa yang aku sampaikan . 

"Janganlah takut dengan kegagalan, tetapi takutlah dengan sikapmu yang suka mengalah sebelum mencuba."

Dan dari apa yang aku boleh kaitkan dengan kisah nabil nie . Kita tak sepatutnya menyerah kalah sebelum kita cuba untuk mendapatkan sesuatu yang kita inginkan . Gagal sekali tak bermakna selamanya kita akan gagal , sebaliknya kita perlu terus berusaha untuk pastikan kegagalan kita itu memperolehi kejayaan . Allah tidak suka umatnya yang menyerah kalah sebelum bertarung . Cubalah dan pastikan apa yang kita cubakan itu mendapat hasil yang sangat menguntungkan dan membahagiakan kita . 

Wassalam ~ 

No comments:

 
© IeykaShahidan