Wednesday, January 30, 2013

Upload Gambar Untuk Tatapan Umum . Perluke ?

Assalamualaikum . . ♥


*Gambar nie aku ambil dari tweet salah seorang dari followers dalam twitter aku*

Mungkin bagi dia ini satu gurauan atau lawak jenaka . Apa salah ke jika seseorang tu tidak pernah tukar gambar akaun dia walaupun gambar yang digunakan gambar yang sudah berkurun lamanya . Tidak beberapa lama selepas dia tweet terus ditukarnya gambar profile twitter dia . So aku fikir ? *tak habis fikir lagi apa motif dia* . Korang tolong la fikirkan pulak . Ohooo ~

Aku sendiri tak pernah kisah dan peduli dia nak tukar gambar seberapa kerap sekali pun . Tapi perlu ke untuk dia cakap dekat orang yang tak tukar gambar . Yes ! Aku terasa sebabnya aku pun jarang tukar gambar . Buka FB or Twitter tetap gambar yang sama . Sampaikan ada sekali yang cakap kau takde gambar lain ke ? Jawapan aku senang , bukan takde gambar lain . Banyak sangat gambar tapi patut ke aku publish gambar aku pada umum ? *Haaa! fikirkan sendiri patut ke tidak* 

Bukan tak boleh nak letak gambar atau publish gambar tapi korang kena fikirkan semula apa kebaikan dan apa keburukan yang korang dapat bila korang paparkan gambar yang cun dan comel2 tu dekat umum . Zaman sekarang dah macam jenayah siber ada . Ada yang sanggup curi gambar dan buruk2kan nama si pemilik gambar dengan pelbagai ayat-ayat "cinta" yang meloyakan tekak aku . Banyak page dekat facebook tu yang suka curi gambar dan upload semula di page dengan caption yang tidak sepatutnya . Contoh page : Awek Bertudung , Gadis Melayu dan macam2 lagi la . Entah ada ke tidak page berkenaan aku tidak tahu . 

Dan tidak kurang pula yang suka sangat letak gambar yang seksi lagi menyeksakan mata si jejaka tampan idaman wanita nak menatap gambar berkenaan . Gambar perpelukan dan beraksi manja bersama kekasih apatah lagi . *okay! zaman jahiliah aku pernah letak satu gambar dengan pakwe tapi takde sampai tahap yang kritikal* Selepas ditegur aku sedar memang tak sopan bagi seorang perempuan seperti aku letak gambar sedemikian . Maka , aku pun berubah . =)


Bagi kaum aku , kalau kamu nak letak gambar juga, maka letaklah, terpulang kepada kamu . Mungkin kamu ada alasan yang kukuh untuk berbuat sedemikian rupa . Mungkin kamu nampak banyak manfaatnya yang barangkali aku tak nampak . Mungkin dengan kamu meletakkan gambar sedemikian rupa , hidup kamu bahagia dan ceria buat selama – lamanya . Siapa tahu kan ? Mungkin mata aku yang rabun sebab tak nampak kelebihan kamu meletakkan gambar kamu . Siapa aku untuk menghalang kamu untuk berbuat demikian .


“Ceh, suka hati aku lah nak letak gambar aku tak pesbuk aku, bukan pesbuk ko pun. Macam la aku share pesbuk dengan ko. Jangan jadi penyibuk boleh? “

See . Jawapan yang tak matang langsung .

“Memang aku tak matang pun. Kenapa ko sibuk sangat jaga tepi kain orang lain?"

Sekali lagi . Jawapan yang tak matang langsung .


Kalau ini lah jawapan kamu, maka kamu fikirlah sendiri . Pilihan ada ditangan kamu , bukan ditangan aku . Antara syurga dan neraka , itu pun pilihan kamu juga . Bukan pilihan aku .

Kamu tahu kenapa aku berkata begitu ? Sebab kamu saudara aku . Sebab kamu kaum aku , sebab aku sayang dengan kaum aku , sebab kaum aku dikatakan menjadi sumber fitnah , sebab kaum aku lah yang banyak masuk neraka kerana kealpaan dan kebebasan mereka sendiri . Anggaplah ini cara aku muhasabah diri aku juga .

Tetapi percayalah sebagai saudara seislam , marilah kita mengamalkan sikap saling tegur menegur . Menegur dengan harapan ditegur . Menegur untuk kebaikan sesama saudara . Aku tahu setiap manusia mempunyai alasan sama ada untuk berbuat kebaikan atau kejahatan . Wassalam ~




1 comment:

NadyaLee said...

jgn peduli ckp org.. buat hal kita je dik..ape2 pun pandangan orang sekeliling kita kena amik pusing la..kan x pasal2 org ckp kita n x fhm bhse..ngegegegegegeg

 
© IeykaShahidan