Wednesday, January 23, 2013

Maaf . Ikhlas atau terpaksa?

Assalamualaikum... ♥


               Kita memang mudah untuk lafazkan ungkapan maaf kepada seseorang sekiranya kita rasa bersalah ataupun kita telah melakukan kesilapan . Tapi, ungkapan maaf yang kita lafazkan itu adakah ikhlas yang lahir dari hati ataupun kita terpaksa untuk memohon maaf kepada seseorang . Apa yang ada di hati kita mana la orang lain tahu . Samada ikhlas mahupun terpaksa hanya kita saja yang dapat mengetahuinya . Kan ? 

"Awak , saya mohon maaf segala kesalahan dan kesilapan yang telah saya lakukan . Andai terkasar bahasa atau dah buat hati awak tersinggung harap awak dapat maafkan ?"  

               Okay ! Ungkapan itu masih tersegar indah dalam ingatan aku . Bukan maksud untuk aku mengungkit apa yang telah terjadi . Tapi , sampai bila harus aku termakan hati dan terasa hati dengan karenah beberapa orang yang ada di sekeliling aku . Bukan sekali dia dan dia memohon maaf tapi bila dikirakan sudah berkali . Secara berdepan dan ada secara WHATSAPP . 

               Aku ikhlas untuk memaafkan apa yang telah mereka lakukan . Biarpun aku baru saja mengenali mereka tapi sudah cukup untuk aku mengenali hati mereka walaupun tidaklah sepenuhnya . Aku gembira punyai kawan seperti mereka . Tapi entahlah sampai bila hubungan aku dan mereka akan terus sebegini . Dimanakah penghujungnya ? Mungkin di semester baru kita masih lagi berkawan atau di semester baru nanti tiada lagi ungkawan kawan diantara kita . Aku terima apa sahaja keputusan yang mereka akan ambil nanti .

               Biarpun hati ini disakiti tapi aku akan tetap mendiamkan diri dan sentiasa maafkan mereka . Walaupun aku tahu mereka semakin hari semakin lupa persahabatan yang sekian lama terjalin . Samada mereka ikhlas memohon maaf terhadap aku tempoh hari atau pun tidak aku biarkan hati mereka yang menjawabnya . Dan biarlah mereka yang menilainya sendiri . 


No comments:

 
© IeykaShahidan