Sunday, February 9, 2014

❤ Cheese Lover

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Assalamualaikum..

 
Walaweyh!! This is my first time baked a cheese cake. Alhamdulillah memang menjadi. Sebelum siap tu memang terketar-ketar jugak takut tak menjadi. Yela, mane taknye dulu buat kek xpernah menjadi. Kira cheese cake nie 4th trial aku la in baking a cake. Wah gitu! Sepanjang 23 tahun hidup di muka bumi baru 4 kali buat kek. 4 kali tolak 2 kali sebabnya dibantu mama aku. Sumpah pemalas aku nie. So ada yang nak ke buat menantu macam ni. Krik krik! 

Cheese cake nie aku copy resepi dari internet je. Kebetulan masa tu aku keluar beli barang with my parents so, dah on the way tu terus la on tenet jap cari resepi cheese cake. Nak beli bahan katanya. Cari punya cari jumpa la satu resepi paling mudah dan simple macam bawah nie. 
RESEPI CHEESE CAKE
❤ 500g cream cheese (aku guna 400g je)
❤ 100g whip cream yg dah dipukul kembang
❤ 3/4 cawan gula castor
❤ 4 biji telur
❤ esen vanila

First, pukul telur sampai kembang. Masukkan satu persatu ye telur tu.  Then, dah kembang masukkan whip creame yang dah dikembang. Second, pukul pulak cream cheese dengan gula kastor sampai kembang.  Make sure pukul secara berasingan. Dalam resepi yang aku ambil internet tu dia pukul cream cheese then masukkan telur. Dari apa mama aku cakap elok pukul telur dulu. So, last sekali satukan je telur dengan cream cheese tu. Pukul lagi sampai sebati adunan. Dan SIAP! Masukkan dalam loyang je. Aku tapis dulu sebab tak nak ada yang berketul2. Dah selesai masukkan dalam oven untuk dibakar dengan suhu 180 selama 40-45 min. 
Okay, kalau rajin nak buat based. Boleh la try yang nie. 

RESEPI BASED CHEESE CAKE

❤ 10 keping biskut marrie
❤ cornflakes
❤ Madu
❤ Butter

First sekali hancurkan biskut marrie dan cornflakes tu. Then, gaul dengan madu dan butter yang dah dicairkan. Gaul sampai boleh dikepal. Dah siap masukkan dalam loyang dan ratakan. Tekan2 sikit bagi padat. Simpan dalam peti sejuk sementara nak tunggu buat kek. Dah siap kek tuang je dalam loyang yang buat based nie. Baru la bakar. 
Sebenarnya resepi based yang aku cari dari internet tu takde pun madu dengan cornflakes. Yang nie aku try idea abang aku. Sedap! Rasa crunchy dan manis madu sikit. Ala2 biskut raya gitu. Untuk topping dia suka hati la nak pakai apa pun. Aku pakai jem strawberry je. Jimat kos dan senang nak cari kat pasaraya. Haha! 

Semakin dekat nak balik UMT makin rajin aku buat kek. Ini dah kali kedua aku buat cheese cake. Yang gambar atas tu first time buat. Kali kedua tak sempat ambil gambar dah ngap dulu. Aku memang suka benda yang bercheese. Cheese tart, Cheese cake, Cheezy wedges. Memang cheese jela keje aku. Maunye tak gemuk asyik makan benda yang ada cheese. Dah la makan makan bercheese sekali hadap berlambak2 pulak. Gemuk sudah! Terima kasih CHEESE. haha!

Okay dah berjaya buat cheese cake sendiri. So tak payah dah nak habiskan duit pergi secret recipes. After this nak try cari cheese tart punya resepi pulak. Kalau ada nak try buat silakan copy resepi nie. 


No comments:

 
© IeykaShahidan