Sunday, March 18, 2012

Antara Pilihan Hati .

Assalamualaikum . .



 

Kenapa masa yang lalu harus diingatkan andai perkara itu menyakitkan hati kita . Kenapa perlu diungkit sebuah kisah yang telah pun kita kunci rapat dalam kotak hati kita setelah kunci itu kita campak jauh ke dasar laut . Walaupun kita tahu itu menyeksakan hati kita . Tapi tetap saja perkara itu akan datang tanpa kita sedari . Sejauh mana pun kita cuba lari tapi tak akan juga kita mampu lenyapkan terus dari membelenggu ingatan kita . Aku faham kenapa kekadang ada kisah yang terungkit semula . Kita cuma manusia biasa yang punya hati dan perasaan . Disebabkan hati kita yang lemah dan mudah dihasut tak mustahil sekiranya kita akan terkenangkan peristiwa lalu . Like I said before , PAST IS PAST ! Seandainya aku terkenang sekali pun aku akan cuba untuk tidak melayannya . Makin dilayan makin kita sakit so let it go . Bukannya aku nak cakap yang aku bijak tangani masalah . Kekadang aku pun tewas juga tapi sekurangnya cuba jangan dilayan  bila perasaan itu datang . Hati yang lemah akan jadi kuat bila kita ingat ALLAH . InsyaAllah !


The problem never ends instead it becomes who we are . It never leave and never remains silent . It always persists in coming out.


Adakah benar masalah itu tidak akan pernah berakhir . Pada aku setiap masalah yang datang pasti ada konklusinya . Segalanya terletak pada pangkal hati kita sama ada kita berani untuk berdepan dengan masalah itu atau tidak . Sebagai umat Islam juga aku yakin dan percaya bahawa tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan . Sekiranya kita ada masalah dengan manusia dengan manusia juga la kita cuba untuk selesaikannya . Berhadapan dengan masalah akan membuatkan diri kita lebih matang dalam meniti hari yang penuh corak ini . Apa guna hidup seandainya tiada masalah yang dihadapi . Ia seolah tiada corak yang mewarnai sebuah kehidupan . Selain itu , kita juga tak akan belajar sesuatu yang berguna dari masalah yang dihadapi . Jangan sesekali kita berfikiran masalah tak akan pernah berakhir . Seolah-olah kita tak yakin bahawa Allah mampu menyelesaikan masalah kita bila kita bermohon petunjuk dan jalan dariNya . 

 

Sometimes its better to keep silent than to tell others what you feel .

Ada baiknya juga sekiranya kita mendiamkan diri dari menceritakan segala masalah kita pada semua orang . Aku seorang active blogger and sometimes memang aku ada luahkan apa saja yang aku rasakan di sini . Begitu juga blogger lain . Sebenarnya perkara itu tidak baik dan akan mendatangkan keburukkan pada diri sendiri . Pada mulanya memang niat untuk luahkan isi hati yang terpendam tapi sekiranya post yang kita buat tu seolah-olah menghina , mengherdik atau pun memburukkan orang lain tak ke semua akan rasa menyampah . Its annoying ! Lagi buruknya perangai bila kita menjadikan blog ini sebagai medium untuk berbahas . Aku pun ada juga la buat macam tu tapi semua tahu kan cara aku . If orang tak mulakan aku pun tak akan mulakan . Fikirkan sendiri jela . Memang la blog ini kita punya sendiri dan suka hati kita jela apa pun nak buat tapi kena ingat blog ini public , tak kira datang dari pelusuk mana sekali pun boleh baca dan follow . Kalau dah kata certain issue yang agak-agak boleh menyakitkan hati blogger lain better dont post it here . Tulis kat atas kertas dan campak dalam laut . 

 

What we must do here is change attitude and be matured .

Untuk berubah serta merta memang suatu perkara yang kadangkala menyukarkan kita . Bagaimana sekali pun kita harus memilih jalan yang mana harus kita pilih . Jangan terus berada di takuk lama . Berusahalah untuk berubah . Jika sebelum ini , kita sering berpewatakan seakan anak kecil berubah lah menjadi seorang yang lebih dewasa dalam menentukan pilihan hidup sendiri tanpa mengabaikan nasihat Ibu Bapa dan seruan Allah . Paling penting sekiranya sesuatu terjadi jangan pernah untuk salahkan orang lain . Berfikirlah dengan waras sebelum kita menuding jari menyalah orang lain . Seterusnya , jangan menilai individu itu dari luarannya saja sebelum kita kenal hati budinya . Tak semestinya dia berpewatakan kasar hatinya pun keras dan begitu juga sekiranya seorang itu berpewatakan ayu hatinya selembut tuannya . Kenal dulu sebelum menilai .

SEKIAN !


2 comments:

IEQAH said...

agree..tapi tak larat jugakk nk diam jee slalu ..huhu

amir aizat said...

be calm ;)

 
© IeykaShahidan