Wednesday, May 30, 2012

" Uhibbuk fillah "

            Sebelum aku bercerita panjang dekat sini meh layan lagu ini dulu . Bernasyid seketika okay ! Phewww ~ Ieyka shahidan layan nasyid jugak ke ? Tolonglah percaya ! Jangan disebabkan diri aku dan cara penampilan aku yang agak menakjubkan pada ketikanya jangan la sampai tak percaya yang aku layan nasyid jugak . *sometimes* hehehe . Okay ! dah pergi pause kan dulu lagu yang dekat sebelah blog ini dan play lagu yang dibawah ! =.=



Musical Note Divider
Tak seperti bintang di langit
Tak seperti indah pelangi
Karena diriku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Dan wajahku memang begini
Sikapku jelas tak sempurna
Ku akui ku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Menjadi diriku
Dengan segala kekurangan
Menjadi diriku
Atas kelebihanku.......

Terimalah aku
Seperti apa adanya
Aku hanya insan biasa
Ku pun tak sempurna

Tetap ku bangga
Atas apa yang ku punya
Setiap waktu ku nikmati
Anugerah hidup yang ku miliki

Musical Note Divider

            "Belajarlah mencintai kekurangan yang ada pada diriku sebelum mencintai kelebihan yang ada pada aku" . Sebelum ini , kalau ada lelaki yang cuba nak ngorat aku mesti aku bagi ayat ini . Bajet hot la tu kan ? Okay , sebenarnya ada maksud yang tersendiri yang aku siratkan dalam ayat tu . Sebabnya masa lelaki2 yang nak ngorat aku tu bila aku tanya kenapa nak aku dan dia cakap sebab aku comel , aku baik , aku itu dan aku ini . Semuanya kebaikan aku je la kan . Tertunggu juga aku nak dengar keburukan aku . Normal la kan bila nak dapat kan seseorang tu mesti keluar ayat bunga-bunga cinta . Ye dop ? Tapi , aku ini bukannya jenis nak termakan sangat dengan ayat bunga-bunga nie . Sebelum ini , ramai juga la kena reject macam tu je . *Sebelum terima si dia* . Yang paling kejam sekali aku tipu aku nak tunang . Hahahaha *evil laugh* .
            Sebenarnya , bukan sengaja dan sesuka hati mak jemah je nak reject orang . Tapi , atas sebab yang tertentu juga . Kalau dah hati tak berkenan tak boleh juga nak buat apa kan . Aku tak boleh nak paksa diri aku terima someone kalau hati tak berapa nak berkenan . Jangan la kan ! Aku dah pernah dah buat macam tu . Aku terima sebab aku nak jadikan dia bahan untuk aku lupakan masa lalu . Last-last , aku juga tak bahagia terus tinggal . Kes tu juga la timbul kes penipuan bahawasanya aku nak bertunang . Tettt ~ Kejam !
            
 Okay ! Out of topic ~ huhuhuhu

            Kembali pada topik yang asal . Kalau kita nak terima seseorang tu , kita perlu ikhlas dan yang paling penting terima baik buruknya . Kalau kita boleh terima kebaikkannya kenapa pula kita tak nak terima keburukkannya ? Kata sayang kan ! Kalau dah sayang apa saja pun kita redha jela . Aku sendiri pun bukannya baik sangat pun . Biasalah kan manusia nie mana mampu lari dari kesilapan . 

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26) 

Semua orang inginkan pasangan yang baik-baik kan ? Macam tu juga aku . Tapi , kadang-kadang aku sedar juga . Aku ini banyak kekurangan dan keburukan . Jahat kot aku ini . So , macam mana nak dapat suami yang baik ? 



           My mom berpesan " muhasabahlah diri dan renung-renungkanlah, carilah jalan yang terbaik untuk memperbaiki diri" . Aku tahu apa yang mama ingin sampaikan . Dalam firman Allah , sememangnya telah dinyatakan bahawa perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik . Tapi , jika kita ingin mencari pasangan yang baik , perbaikilah diri menjadi lebih baik dahulu sebelum mencari yang baik . Dan mungkin ini yang mama aku ingin sampaikan dalam komen dia . Dan jika ingin berubah biarlah ikhlas dan niat kerana Allah , bukannya kerana si dia . 
             Sudah lama terniat di hati aku untuk berubah menjadi lebih baik . Tapi , entah ~ Aku sendiri pun tak tahu kenapa bila berubahnya kejap je . Lepas tu mula la kembali ke dunia jahiliah . SubhanaAllah ! Siang tadi aku berkesempatan mendengar ceramah dari Ustaz Don Daniyal yang datang ke UMT . So , dengan apa yang aku dengar baru aku tahu kenapa perubahan yang aku ingin lakukan hanya seketika . Apa yang pasti , niat ! Itu yang perlu diperbetulkan . InsyaAllah , aku akan cuba berubah dari semasa ke semasa . Nak melakukan perubahan yang drastik tu susah la kan . Tapi , aku akan cuba juga sikit demi sikit demi mencari redha Ilahi dalam kehidupan ini . 
            
dividers

Andai aku pemilik tulang rusuknya , apa yang aku harapkan dia mampu untuk menjaga dan mendidik aku demi mendapat keredhaan . Janganlah dia mengajari aku dengan perkara yang tak sepatutnya . Kalau dia nak jadi baik , jangan biarkan aku dalam kegelapan . Bimbinglah aku sebaik yang mungkin . Dan aku sangat mengharapkan dia mampu menerima aku seadanya . Terima bukan kerana hati dan perasaan mahupun nafsu semata-mata . Namun terima kerana ikhlas dan ingin memperisterikan aku kerana Allah ." Uhibbuk fillah "






No comments:

 
© IeykaShahidan