Wednesday, November 30, 2011

Study or Play??


aishhhh~~aku berada di dua persimpangan sekarang.....
between STUDY and PLAY....
bayangkan lah tinggal lagi sebulan untuk aku study....
kalau exam aku tu just ambil 3 atau 4 paper je aku rasa sempat je nak study....
malangnye aku kena ambil 8 paper untuk sem nie.....
adoiiiiii~~~~sakit jiwa jugak aku kadang2 tu bila fikir semua nie....
kos aku kalau kat USM dorang belajar 4 tahun....
tapi kat UMT kena belajar syllabus yang sama tapi dalam masa 3 tahun.....
fuhhh~~semangat!!!
mesti korang pelik kan kenapa aku compare kan dengan USM....
sebenarnye kos aku nie ada kat USM je...
kat u lain xde.....
sem nie memang killer gak subjek-subjek yang aku kena ambil.....
nak dikirakan subjek paling aku tkut..
aku rasa semua subjek la kot.....
nak study setiap subjek tu ambil masa lama gila.....
1 subjek saja dah bertopik2.....
dalam topik2 tu plak ada lagi anak2 cucu2 cicict bagi topik tu......
aiiiii, tak paham aku nak study....
masuk kelas pun macam aku tumpu sangat....
main je lebih sebenarnye.....
awal2 tu boleh lagi la aku concentrate tapi bila dah setengah jam kemudian mula la aku pun buat aktiviti sendiri.......
kelas yang aku nak sangat tido time kelas PRINSIP EKOLOGI dengan kelas TEKNIK PEMISAHAN.......
sebabnya kelas nie selalu time petang....
waktu memang terbaik la kan...
kul 5-6.....time memang xleh nak masuk dah study apa pun.....
kelas yang paling aku suka main2 adalah kelas KIMIA POLIMER dengan kelas KIMIA KINETIK......
mau aku xmain......aku masuk kelas bukan paham pun apa yang lecturer ajar kat depan....
tambah la plak kelas nie selalu kat DSJ.....
dengan aircond yang sedap gila.....
aku xbleh duduk diam la kalau x memang aku beku........
kalau kelas yang paling membosankan aku kelas KIMIA ALAM SEKITAR......
tapi kadang-kadang ada jugak best dia kelas nie.....
belajar asal persekitaran la katakan........
kelas yang betul-betul kena concentrate plak kelas SEBATIAN KIMIA KARBONIL......
sebab kenapa kena concentrate???
haaaa, sebabnya lecture selalu bagi soalan dan suh wat dalam kelas jugak....
lagipun kelas nie kalau kita study sendiri memang take time untuk faham.....
tapi, kadang-kadang ada jugak masa2 aku main dalam kelas nie.....
kelas nie aku suka sikit la.....
sebab seronok sebenarnya belajar buat mekanisma dan tindak balas sebatian kimia.....
walaupunkadang-kadang aku xpaham pun apa yang aku buat....
almaklum la, aku belajar berasas kan apa yang pernah aku hafal.........
tapi, kalau makmal plak memang aku banyak main.....
main-main pun kerja tetap jalan okay......
AMALI KIMIA ANALISIS paling aku xsuka sebab demo cerewet sikit....
adeh, jem aku kalau masa makmal nie........
tapi sebenarnya seronok sebab bleh guna alat-alat yang mahal-mahal dan canggih......
mahal gila kot mesin2 yang ada dalam makmal analisis nie.....
bleh cecah puluhan dan ratusan ribu untuk setiap mesin.....
kalau rosak satu mesin tu tak tahu la macam mana kan......
AMALI KIMIA POLIMER aku agak suka sikit....
sebab bleh wat macam-macam.....
dan bleh nampak hasil yang kita buat......
yela, nama pun polimer kan.....
so,paham la apa dia sebenarnya......
buat plastik,buat nylon...macam2 lagi la....BEST~!!
kalau AMALI KIMIA FIZIK plak agak xmenarik la......
nak kata bosan sangat tu xdela kan....
cuma xbest la senang kira.......
yang best satu je...dia punya report xsesusa macam report AMALI KIMIA ANALISIS......
tapi, sekarang AMALI KIMIA FIZIK dan AMALI KIMIA POLIMER dah habis.....
tinggal AMALI KIMIA ANALISIS je.......
ada lagi dua experiments yang belum buat.....
s0, masalah sekarang nie sempat ke tak aku nak stdy semua subjek yang aku sebut kat atas nie,....
hopefully sempat la kan......
sekarang pun aku dah mula dah study sikit2 walaupun main je yang banyak kan....
biasa la aku nie jenis xboleh nak serious sangat....
kalau dah serious sangat mula aku nak stress.....
dan bila dah stress memang aku tak kan buat kerja langsung.....
nak wat kerja ati kena senang....jiwa kena riang....mental kena masuk air sikit....
baru hidup nie indah je selalu......

"no one can excel without effort and self-confidence"

No comments:

 
© IeykaShahidan