Sunday, February 5, 2012

Di Sebalik Nama . .

Isoleucine Alanine ?


Apa benda pulak nie ye . Pelik kan . Tapi bagi mana yang ada belajar sains tahu la . Lebih-lebih lagi budak kimia . Eceh, aku la tu . Tetibe bangga jap bila jadi budak kimia . Tapi sekarang ni bukan aku nak cerita pasal aku ni budak kimia or tak . Yang aku nak cerita sekarang pasal Isoleucine Alanine . Dan apa pulak kaitannya dengan diri aku nie . 



Kemana saja aku pergi mesti aku akan guna nama nie . Dekat Facebook pun nama nie , Twitter pun nama nie , Tagged , Skype semua la yang nama nya laman sosial nie aku pakai nama nie . Cuma dekat blog nie je aku tak pakai lagi nama nie . Tunggu sikit masa lagi kot aku pakai . 



Bila orang add aku je mesti orang akan tanya apa benda Isoleucine Alanine tu . Meh sini aku nak terang . Isoleucine Alanine tu merupakan amino acid . Sebenarnya Isoleucine satu formula dan Alanine pulak satu formula . Aku saja gabungkan dua nama nie . Formula structure dia macam dekat dalam gambar bawah nie .




File:L-Isoleucin - L-Isoleucine.svg
Isoleucine 



Isoleucine nie IUPAC name je . Kalau nama lain memang panjang la . Nak tahu ke ? Jap, aku fikir . Hehehe Nie common name dia . 2-amino-3-methylpentanoic acid . Haa, panjang kan ? 





File:L-Alanin - L-Alanine.svg
Alanine 



Yang kat atas nie pulak structural formula for alanine . Atau common name dia is known as 2-Aminopropanoic acid . Comel kan nama dia . Siap beracid lagi .haha



Kedua-dua ada kumpulan amino . So, thats why la dia dikategorikan sebagai α-amino acid . Apa kata kalau korang try gabung kan kedua-dua benda yang kat atas nie . Agak-agak la macam mana ye rupa dia . Mesti cute macam aku kan ? Weee~~



Sebenarnya , nama nie boleh timbul dalam hidup aku since aku belajar Kimia Polimer masa semester 3 yang lepas . Masa tu aku tengah study untuk test kimia polimer . So, buka la balik buku-buku dan nota-nota time zaman aku kat matrik dulu . Terjumpa pulak nama-nama nie . Sebenarnya banyak lagi . Kalau tak silap aku ada 20 kumpulan amino acid . Betul kan aku jika salah okay ! Dalam banyak-banyak nama tu aku mula tertarik dengan Isoleucine . Macam best je dengar . Macam nama siam pun ada jugak . Kebetulan masa tu memang aku tengah berangan nak pakwe siam . Perghhh! Sangat tak lek blah .



Then , gabung punya gabung last-last aku rasa Isoleucine nie macam sweet je bila gabung . Sweet ?? Hohoho  Sakit hati pulak aku dengar perkataan tu . Tukar jap . Not sweet but cute like me . Hehehe First , aku letak sebagai nama profile kat Facebook aku . Siap member aku cakap aku semangat betul study . Bukan semangat sebenarnya tapi dah tak berapa nak betul . Sebab tu jadi macam tu .



Sejak dari tu , bermula la kisah aku sebagai Isoleucine Alanine . Memang pelik sebenarnya nama nie . Tapi, bila dah lama aku guna rasa macam cute sangat . Dah lama aku pakai nama nie . Sebati dah dengan aku . Hahaha . 





Thats all about history of Isoleucine Alanine . .





No comments:

 
© IeykaShahidan