Thursday, January 12, 2012

Tetapkan Hatimu . .

Hidup ini susah untuk kita menduga . Kadangkala kita merasa dekat dengan orang yang kita sayang tapi hakikat sebenarnya kita jauh sangat dengan dia . Memang dia yang ada di depan mata tapi di hati adakah dia ? Tetapkan hati dan kenali diri kita sebelum kita kenal hatinya . Walaupun kita dapat menggenggam tangan dia . Belum tentu hati dia kita dapat fahami dan kita dapat selami hatinya . Mungkin kita boleh buat dia ketawa . Tapi disebalik tawanya kita tidak tahu apa maknanya . Adakah tawanya itu cuma sandiwara agar kita tidak akan tahu isi hatinya . 


Bila dia menangis kita sangka kita dapat untuk memujuk hatinya . Tapi kehadiran kita lebih membebankannya . Disaat dia sedih dan berduka kita sangka kita dapat menghiburkan hatinya . walhal kehadiran kita langsung tidak disenangi olehnya . Telah menjadi rencah dunia . Kita tidak tahu siapa kawan dan siapa pula lawan kita sehingga saat kita jatuh tersungkur . Dan di saat itu kita boleh rasai dan tahu siapa kawan dan siapa lawan kita yang sebenar . Adakah tangan yang dihulur untuk membantu kita di saat genting atau pun kita ditinggalkan dengan diam seribu bahasa .


Sudah menjadi adat dalam hidup ini . Bila cinta itu ada kita tak tahu bagaimana untuk semaikannya agar terus menjalar dengan indah dalam meniti onak duri kehidupan . Bila cinta itu datang kita tidak tahu untuk menghargainya . Tapi, kita kan terasa kehilangan disaat cinta itu melangkah meninggalkan kita . Sunyi . Sepi . Itu yang kita akan rasai apabila cinta itu pergi . Kenapa harus dibiarkan cinta pergi andai hati tidak merelakannya . Kenapa harus dibiarkan cinta itu terus lenyap andai kita tidak mahu kehilangannya . Apa yang sepatutnya kita hargai cinta itu . Kerana cinta tak selalunya datang temani kita . Cinta bukan mudah ditemui . Bila cinta sudah tiada disisi tercari-carilah kita . Bila cinta itu tiada disisi meratap sepi kita keseorangan mencari cinta yang telah pergi . 

" Biasala tu ieyka, masa kita ada dulu dia tak nak jaga . Bila dah tak ada baru dia nak jaga kita . Manusia nama pun . "


Manusia kadangkala alpa dengan tanggungjawab . Sebelum jadi milik kita dijaganya . Disemai cinta agar tiada yang lain dapat menambat hati . Perempuan sering menjadi mangsa cinta . Dan sering juga menjadi korban cinta . Kerana cinta kita lupa . Kerana cinta kita hanyut . Perempuan lemah dalam soal cinta . Kenapa cinta itu kejam terhadap kaum hawa . Si adam mudah melafazkan cinta . Setiap yang dilafazkan membuatkan si hawa terus terbuai dalam mimpi sejenak waktu . Bila cinta itu dimiliki . Si adam mulai leka dan terus mengabaikan setiap yang dilafazkan . Mengapa? Andai esok cinta hilang si adam mulai mencari cinta lain . Itu sudah menjadi lumrah bagi si adam . 


Janganlah mudah melafazkan cinta sekiranya kita belum mampu untuk memikul tanggungjawab dalam bercinta . Jangan mudah untuk mengaku cinta sekiranya dihati masih lagi belum kenal siapa diri kita sebenarnya . Adakah benar ia cinta , sayang atau pun sekadar suka ? Tetapkan hati dalam soal cinta . Agar tiada hati yang terluka . Jangankan disini kita lafaz sayang disana kita juga turut lafazkan sayang . Dan di akhir kita tidak tahu siapa yang sebenarnya layak untuk bertakhta di hati . Jangan hancuri hati kaum hawa sekiranya tidak mampu untuk merawatnya .


Ya Allah, jika aku jatuh cinta . Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu . Agar bertambah kekuatan untuk menyintaiMu . Ya Muhaimin , jika aku jatuh hati . Izinkanlah aku untuk menyentuh hati seseorang yang hatinya bertaut padaMu agar tidak jatuh aku dalam jurang cinta nafsu . Ya Rabbana, jika aku jatuh hati . jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu . Ya Rabbul Izzati , jika kau rindu . rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu . Ya Allah , jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu . Ya Allah , jika aku jatuh hati pada kekasihMu . Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu . Ya Allah, jika kau halalkan aku merindui kekasihMu . Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu . Amin . .

1 comment:

A'ishah Kamaludin said...

Salam, first time singgah sini..

Nice blog!

Lelaki mmg macam tu, hatta lelaki baik pun akan terfikir un\tk cari yg lain

Tp jika dia benar2 sygkan kita, dia takkan sanggup buat kita bersedih

Jadi, carilah lelaki yg benar2 syg kita, bukan lelaki yg kita suka sahaja sbb hati kita kan terluka

thehehslady.blogspot.com/2012/01/tiga-kiping-seplo-lingit.html

 
© IeykaShahidan