Saturday, December 10, 2011

Sebalik Senyuman....

"Lindungi kesedihan dengan Senyuman (^_^) meskipun di hati penuh kedukaan.
Kerana ketabahan menghadapi dugaan menunjukkan kita mempunyai IMAN."

Assalamualaikum pembaca yang disayangi semua....

awak semua dah baca kan ayat kat atas nie.....
(of coz la kan da baca~!!)
agak2 korang semua boleh faham dengan ayat kat atas nie?
aku copy je sebenarnya ayat nie dari fan page aku.....
nak tahu tak page apa......
nie ha page dia..."
~Cantik Ke Hodoh Ke , Yg Penting Saye Ade Yg Sayang ~"
ayat kata atas nie pun bukan aku yang post la yang pastinya....
ayat nie my fren yang post kat page nie.....
dan aku sangat menyukai ayat nie....
sebab maksud ayat nie sangat mendalam...
dan memang kena plak dengan kisah hidup aku selama nie......

contoh la kan....
korang diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaan hidup.....
dan benda tu plak sentiasa dalam ingatan korang.....
sentiasa menghantui pemikiran korang....
tak payah nak cakap banyak la....
korang rasa sndiri jela bila korang dah putus cinta.....
mesti korang sedih dan frust kan?
nak plak kalau korang memang dah sayang sangat kat dia....
tibe2 dia tinggal korang....
of coz la sedih kan?

macam tu jugak aku......
korang memang boleh nampak aku nie happy, riang......
tapi.......
korang tahu tak apa yang ada dalam hati aku selama nie....
aku happy bila ada teman yang sentiasa menghiburkan aku je....
dan bila aku keseorangan semua nie kesedihan akan bertandang kat hati aku.....
masa tu memang aku sendiri pun tak tahu apa lagi nak cakap...
selain menangis......
memang la rugi kalau kita menangis untuk masa yang telah lalu....
tapi, kalau dah dalam hati nie memang tak tertahan sedih dia....
nangis la jawabnya......

sebenarnya.....
hari2 yang aku lalui selama ini....
aku cuma menyembunyi kan kesedihan dan kedukaan aku dengan senyuman.....
untungkan hati kita tak boleh berkata2 seperti mulut kita...
kalau tidak aku rasa dah tentu hati aku cakap dia tengah terluka......
so, kalau hati aku terluka macam mana pun.....
mulut aku boleh cover hati...
dan bercakap....
"im okay~!!"
hipokrit kan sebenarnya mulut nie......
tapi apa boleh buat selain menipu.....
tak kan la 24 jam kita nak tunjuk kesedihan kita tu dekat orang......
orang pun bosan jugak nanti.....
trying to be happy la kan.....

apa2 hal pun yang terjadi kat dalam hidup kita nie....
nak tak nak kita memang kena hadapi jugak kan....
sebab tu dah memang lumrah kehidupan....
kalau dalam dunia nie semua benda happy je macam tak de kehidupan jugak kan...
tak de corak dalam kehidupan.....
corak tu jugak yang nanti akan mencantikkan kan hidup ini kan...
itu lah warna warni sebuah kehidupan.....

dan yang paling penting....
kita kena tabah dengan semua dugaan....
pada mula tu memang kita akan lemah...
tapi kalau kita tak fikir kan sangat benda tu.....
kita akan tenang....
dan kembali bangun untuk masa depan......


"Allah menguji kita dengan pelbagai dugaan kerana Allah sayangkan kita...dan Dia tahu keupayaan kita untuk menghadapi dugaan itu...dan Dia juga ingin menguji tahap keimanan kita"

No comments:

 
© IeykaShahidan